Kısa Film Nedir?
Kısa Film, resmi bir konsept arasında tanımı bulunmasa da gösterdiği bazı karakteristik özellikleriyle şu biçimde yorumlanabilir;Kısa zaman arasında sinema kurallarına ve sanatına sadık kalarak, yönetmenin kendi tercihinde bir yöntemle anlaşılır eserler yaratmaktır. Kısa film, potansiyelinde derin bir özgünlük ve sınırsızlık barındırmakta. göze çarpan kuralları olmaması nedeniyle (sinema izine sadık kalmak dışında) birbirinden müstakil ve eşi olmayan bir çok kısa film bulunmaktadır.
Kısa Film türleri, Deneysel, imgesel, Canlandırma, Kurmaca şekilde bölümlere ayrılır. Bazı tanımlarda bu sıralamadan imgesel yahut Kurmaca türlerinin ayrı tutulduğu da görülmüştür. Kendine özgü yapısında yönetmenin en hür olduğu ve belki de tamamen kendi tarzını yarattığı en belli tür, isminden de anlaşılabileceği bunun gibi Deneysel kısa filmlerdir.
Kısa Film’de esas mantık kısa sürede bir görsel eseri en fazla şekilde yaratmak bulunduğu için, ve bu da yönetmenin yaratıcılığı ve yeteneğine bırakıldığı için bir aşırı kısa filmde deneysel olsun yada olmasın, kendine has kurgu teknikleri, mantık ifadeleri, hikaye anlatımları bulunmaktadır.
Süresi meselesinde da resmi bir izah olmasa da, umumi kısa film konseptinde zaman oranı 7-8dk, eğer daha büyük bir prodüksiyon ve erek değişik ise tüm intro ve jenerikler dahil 15-17dk civarındadır.
ama çoğunlukla bu süreleri yarışma ve festivaller kendi imkanları içinde belirlerler, örneğin bir yarışma ve ya festivalin belirlediği en düşük süre 59sn’ye, en yüksek süre ise ortalama için 29dk’dır.
Bunun yanında, amaca göre değişen zaman belirlemeleri de olabilir, örnek olarak sırf 10sn’lik eserlerin yarıştığı yarışmalar da bulunmakta.
Kısa film’deki bu özgünlüğün getirdiği bir dezavantaj, bu sınırsızlık arasında çekilen her görüntünün bazı bireyler yönünden sebebi ile kısa film şekilde tanımlanmasıdır.
Son şekilde, festival ve yarışmalardaki kısa filmleri izleyerek, aklınızda dikkat çekici bir kısa film konsepti oluşturabilirsiniz. Buna karşın bir yarışmada derece saha film diğerinde yarışmaya kabul dahi edilmeyebilir, bu nedenle çok aşırı örneklenmeden ziyade kendi orijinal eserlerinizi ortaya koymanızda yarar mevcut.
Bir Kısa Film’i yaratan öğeler
Aşağıda okuyacağınız maddeler genel olarak bir eseri ortaya çıkan neredeyse tüm bileşenleri ele almaktadır. ön bilgi olması amacıyla hazırlanan listedeki maddeler ilerideki yazılarda ayrı ayrı ele alınacaktır…
Senaryo
Senaryo, her insanın bildiği bunun gibi bir film içinde neler geçeceğini – konuyu ifade eden, karakterleri – onların diyaloglarını içeren, olayların nerede ne süre geçtiğini belirten, ortamı tasvir eden ve bazı pozisyonlarda yönetmen destekçi olması için kamera hareketlerini bile içeren dokümanlardır.
Storyboard
Senaryoya sadık kalınarak hazırlanmakta olan filmde görülecek kamera açılarını anlatım eden resimler dizisidir. Bunu bir bant karikatür bunun gibi düşünebilirsiniz. cazibe sırasında kameranın hangi manada neleri göreceği meselesinde en ciddi referanslardan olan storyboard’ın sanatsal kalitede mühim çizimler olması gerekmiyor. genel bilgileri ve görüş ayrıntılarını içeren kolay çizimler olması çoğu süre yeterli olmaktadır.
Kamera
aslında bu listelemede üstünde durmaya gerek yok… Tabi ki “film” dediğimiz şeyin özüdür, varolan tüm görsellerin kayıt edileceği ve tüm bileşenleri bir araya getirecek görüntüleme aracıdır.
Oyuncu
Elbette senaryonuzdaki karakteri canlandıracak oyunlara ihtiyacınız olacak Tabi bu aşamada bir Cast (oyuncu dağılımı yapmanız gerecektir)
Mekan -Mekan Cast’ı
Filmdeki olayların nerede sahneleneceği hakkında bir proje yapmalısınız, senaryoda anlatım edilene en yakın ve ya olaylara en uygun mekanı bulmanız ya da yaratmanız gerecektir. Varolan mekanları keşfedip filminiz kullanımı üzere belirlemeniz tıpkı rollere göre oyuncu dağıtmanız gibi mekan cast’ı olarak anlatım edilir.
ışık
ilk deneyimlerini yaşayan kısa filmci arkadaşların nedense ihmal ettiği hatta “pek de ciddi değil” diye söylemlerle anlatım ettiği, ama aksine en önemli bileşenlerden biridir. Hareketli fotoğraf sanatı olan sinemanın özünde ışığın önemi tartışılmazdır. Filmlerde kullanılan renklerin bile önemi bulunduğu göz önüne alınırsa, istenen etkiyi yaratmakta ışığın etkisi önemli derecede ön plandadır.
Ses
Teknik yetersizlik durumlarında kalitesini muhafaza etmek her zaman imkânsız ve ilk deneyimlerde çoğunlukla kalitesi ikinci planda bırakılan bileşendir. Video sistemleri kullanarak bir Kısa Film çekiyorsanız, muhtemelen kamera üzerindeki mikrofonları kullanacaksınız fakat bu yukarıda da belirttiğimiz bu gibi kaliteyi ikinci plana götürecektir, sesteki gürültüler ve düşük netlik oranı filminizin genel kalitesini düşürecektir. Bu sebepten çekimlerinizde ileride bahsedeceğimiz Boom bu gibi harici ses yakalama aygıtları denemeniz gerekecektir.
Kurgu – Montaj
açıklama yapmadan evvela çoğunlukla yanlış adlandırılan bir şeyi düzeltelim. Kurgu, sinema kurallarına sadık kalarak (önceden belirlenmiş akademik kurallara göre), çekilen sahnelerin nerelerde nasıl kesilip bir sonraki sahneye nerede nasıl bağlanacağı, sahnelerin nasıl sıralanacağı gibi bir filmi kuran sistemdir. Montaj ise kurguda belirlenen noktaların fiili olarak kullanılmasıdır.
Kurgu sinema sanatında başlı başına önemli bir başlıktır, ona şimdilik girmeyeceğiz. Montaj konusu ise çektiğiniz kameraya bağlı şekilde (amatör kısa film’cilere yönelik izah yaptığımız için Video kameralara bağlı kalıyoruz) lineer ya da non-lineer adını verdiğimiz ve kabaca Analog yahut Digital yöntemlerle çekilen görüntülerin, sıralanması bağlanması, lüzumlu görsel eklentilerin yapılmasıdır. Lineer (doğrusal) montaj analog montaj setlerinde, non-lineer (doğrusal olmayan montaj) ise bilgisayar sistemlerine bağlı ortamlarda yapılır. Bu arada bir çok aşırı montaj operatörünün tıpkı sürede kurgu bilgisi olduğu ve / ya da bir çok kurgucunun da montaj bilgisi bulunduğu açıktır.
Kısa Film Türleri
Kurmaca
En yoğun rastlanan kısa film türlerinden biri. genel olarak konulu bir hikayenin sinema diliyle “kısa” yoldan anlatılması esasına dayanır. Bildiğimiz filmler gibi serim-düğüm-çözüm benzeri noktaları bulunur. ama kısa filmin doğasında bulunan “özgün” yaklaşımdan dolayı, filmin yönetmeni kendi anlatım ve kurgulama dilini de kısa filmine katar/katabilir. Herhangi bir süre şartı olmamasına rağmen umumi şekilde 20 dakikayı aşmazlar.
Deneysel
En orijinal kısa film türlerinden biridir. tam olarak yönetmenin kendi dilini tecrübe esasına dayanır. Bir hikaye, fikir ve hatta bir söylem, deneysel bir biçimde yaratılmış ve tamamen olabildiğince orijinal bir biçimde anlatımı esasına dayanır. örneğin, deneysel filmlerde yönetmen kendi fer, kadraj, ses… v.b anlayışını savunur ve bu savunduğu özgün dili kullanarak filmini hazırlar. Kısacası standartların ötesinde ve birbirine en az benzeyen filmlerin çıktığı türlerden biridir. ama bu özgünlük bazı insanlar sebebi ile tamamen yanlış değerlendirilmekte, sinema kurallarına sağdık kalmak ve sinematografik tecrübeyi çok aşırı fazla gerektirmemesi gerektiğini, dolayısıyla hata payını en iyi kaldıran tür olarak benimsenmesi benzeri korkunç bir yanlış tutuma sebep olmakta. Deneysel film, bu saptırmayla beraber maalesef konuyla hiç bir hevesi olmayan şahısların bile, hazırladıkları bazı hareketli görselleri “kısa film” duyuru edilmesine de sebep olmuştur.
Canlandırma
Bir dönem kurmaca kısa film ile kıyaslanmaya kalksa da, canlandırma kısa film dediğimiz tür, aslen animasyon temeline dayanmaktadır. Bilgisayar teknolojisi ve ya % el işçiliğiyle hazırlanan, 2 veya 3 boyutlu anime edilmiş eserler şekilde tanımlanmaktadır.
Kısa film, gevezelik yapmadan kısa zamanda çok aşırı şey anlatma esasına dayanır.
Kısa filmler kısa süre içinde oldukça çok şeyi anlatım edebilen yapıtlardır.
“Kısa filmin çekilmesinin sebebi, ekonomik kaygılar değildir. Kısa filmlerin süresi bir dakika ile altı yedi dakika arasında değişir. Kısa film başlı başına bir sinemadır. Kısa film, uzun filme atlama vasıtası şekilde görülmemelidir”
Ege üniversitesi iletişim Fakültesi’nin düzenlediği Uluslararası Kısa Film Günlerinde
istanbul Kısa Filmciler Derneği Kurucusu ve Başkanı Oktay GüZELOğLU
“Kısa film, algılama tarzlarına göre belgesel ve başka yapımlardan çok aşırı farklıdır. Yönetmen kendi kafasındakileri izleyiciye aktarıyor. Gerçekler tüm çıplaklığıyla değil, sanatsal bir dille anlatılıyor. işte kısa filmin güzelliği de burada yatıyor”
“Türkiye’de yeni bir tarz benimsenmeye başlandı. bundan sonra Türk yönetmenler 3 cümlede dertlerini anlatabiliyorlar. çok aşırı fazla kurmaca yapmıyorlar. üstelik bu yapımlar seyirci de bulabiliyor. Son çağda çarpıcı eserleri ile dikkat çeken yönetmenler mevcut”
Ege üniversitesi iletişim Fakültesi’nin düzenlediği Uluslararası Kısa Film Günlerinde
ODTü Sinema bölümü öğretim görevlisi Thomas BALKENHOL
Kısa Film bana göre ; anlatım biçimi, kurgusu, senaryosu ve cazibe tekniğiyle yönetmenin kendisini kısa sürede anlatma, tanıtma biçimidir. Bir çeşit yönetmenin demostrasyonudur.
Bu nedenle filmin tekniği de anlatımı kadar mühim bir şeydir. Teknik bakımdan yetersiz filmler, yönetmenin yorumunun ve konunun anlaşılamamasına sebep olacaktır.
Hayri çöLAşAN ( Görüntü Yönetmeni )
Kısa filmin tabiatı icabı anlattığı hikaye ve ifade biçimi , uzun metrajdan çok değişik. Nicelikten ziyade bir nitelik farkı mevcut. Kısa filmin kara suları çok daha öteki diyebiliriz.
Tayfun Pirselimoğlu
Kısa filmin , bilinen sinema kodlarının dışında yahut en azından , bilinen sinemanın dışına taşması , araştırmaya yönelik olması lazım.
ümit ünal
Kısa filmde bir yapımcı ve ekonomik manada insanı zorlayan bir hal olmadığı için daha yaratıcı davranma şansınız var, bu da bir özgürlük piyasası oluşturuyor.
Cemal şan
Kısa film , uzun filmin annesidir . Uzun filimde yapılamayacak bir sürü şey kısa filimde çok fazla kolay yapılabiliyor.
Serdar Akar
Uzun metraj öncesi bir ısınma turu veya staj değildir . Yaratıcısına , uzunla kıyaslandığında çok daha serbestlik tanıyan bir tür.
Okan ünsür
Kısa film , ifade materyali sinemayla aynı olan ama lisan ,tavır ve tarz olarak sinemanın ve filmin diğer türlerinden ayrılan bir ifade aracıdır.
Kudret Sabancı
Anne , baba parası üzerine , arkadaş kıyağı soslu, acar ve yaratıcı prodüksiyon tasarımı oluşmuş filmlerdir kısa filimler.
ömür Atay
Yaratıcıları açısından tam anlamıyla bir özgürlük alanıdır. izleyici yönünden bakılınca ise derdini kısa sürede anlatım eden filmdir. ilk kısa filminizle kendi filme dönüşmüş halinizle yüzleşir, kendinizle daha somut bir biçimde uğraşırsınız.
Aydın Bulut
Bence başarılı bir kısa filmi uzun filmden ayıran en büyük özellik içinde barındırması gereken yalınlık ve zeka yoğunluğudur.
Hilmi Etikan
Kısa film daha kısa sürede, daha hür olmak bana göre . Kısa bir zaman ebedi bir özgürlük.
çağan ırmak
Uzun metrajla içinde ters orantısı olan bir alandır. süre kısaldıkça yapılacak artistik düzen ve öteki tüm şeyler çok fazla daha doğru ve iyi olması gerekliliğine doğru götürür. nedeniyse, ifade zamanı kısa ve olabildiğince özgürdür.
Soykut Turan
Uzun metrajdan tek farkı m. farkıdır.
Oktay Güzeloğlu
En kolay biçimde standart formların dışındaki şekli kastediyoruz.Kısa filim, imkanları, sınırları kısaca her şeyi zorlayabilme özgürlüğünün kapısını açık bırakır.
Mehmet Güreli
Kısa filmin bence diye bir tanımı olamaz diye düşünüyorum. Sinema nasıl evrensel bir kelime ise Türkçe karşılığını bulmaya çalışıyorsak aynı şey kısa film için de geçerli.
Nur Akalın
Bir derdin olmaktadır ve bunu kamerayla anlatırsın. Metrajı tam olarak piyasayla ilgili birşey, kısa yada uzun film filmdir.
özer Kızıltan
ön hazırlık ve cazibe süresinin daha kısa olması dışında kısa ve uzun metraj film çekmek arasında hiçbir görüntü çalışması farkı olmuyor.
Mehmet Aksın
Her şeyden öncelikle bir egzersizdir , bir tecrübe tahtasıdır. Uzun metrajın getirdiği oldukça çok zorunluluğu arasında barındırmayan yapısı gereği üreticisine ebedi imkanlar verir.
ümit Aral
Kısa film genelde ticari beklentisi olmayan filmler statüsüne giriyor. Böyle olunca da kısa filmler, daha bağımsız, belki daha yenilikçi, lakin daha çok öğrenme aşamasında yapılan işlerden oluşuyor.
Serdar Pehlivanoğlu
Klasik tanımı 30 dk. altındaki filmlere kısa film diyebiliriz. Bir uzun filmde ele alamayacağınız her anlatım biçimiyle aktarabilirsiniz meselenizi.
ilker Canikligil
Mayıs 2002 tarihinde Mega Movie’de yazdığım ilk yazıma Onat Kutlar’ın kısa filmi tanımladığı bir cümleyle başlamıştım. Bu hususi sayıyı benim için ciddi olan bu tanımla bitirmek istiyorum.
‘Kısa film sinemanın fideliğidir.’
0 yorum:
Yorum Gönder